Kui sa just parasjagu altari ees ei seisa, siis tuleks sõnakest EI rohkem kasutada. Kuidas arendada ei-ütlemise oskust, kirjutab ARDO REINSALU.
Kui sa tegelikult tahaksid öelda ei, kuid eneselegi ootamatult tuleb huulilt see õnnetu jah-sõna, siis on sind ilmselt päris hea ära kasutada. Sa saad endale igasugu lisaülesandeid ja vaevled pidevas ajapuuduses.
Arvatakse, et ei-ütlemine on ebaviisakas ja rikub suhteid kolleegidega. See pole õige. Äraütlemine ei tähenda seda, et see inimene sulle ei meeldi, vaid hoopis seda, et sinu vastus antud küsimuses on lihtsalt eitav. Kindlasti tuleb silmas pidada, et ei ütlemisel tuleb olla aus, rahulik ja viisakas.
Eitamise võtted
Põhjendamine. Meile meeldib anda tõsiseid või väljamõeldud põhjendusi oma seisukohtadele. Meile tundub, et me võlgneme küsijale selgituse. Kuigi põhjendamine sobib hästi nii professionaalses keskkonnas, äriotsuste tegemisel kui äripartneritega suhtlemisel, on sellel siiski omad vead.
Põhjuste toomine nõrgendab nimelt eitust ja kutsub esile n-ö rünnaku. Kui su sõber küsib järgmise palgapäevani 5000 krooni laenu, tundub loogiline vastata: „Ma ei saa seda anda, sest mul pole 5000 krooni.” Aga mis järgneb? Sõber jätkab: „No anna kas või 500!?” Ta on sinu toodud põhjuse kõrvaldanud ja
ootab nüüd jah-sõna. Põhjust ju pole enam, järelikult saad sa talle vastu tulla! Kaalu seega põhjusi väga hoolega, muidu leiad ennast olukorrast, kus see ümber lükatakse ja sa oled sunnitud küsijale jah ütlema.
Peegeldamine. Kui põhjendamine pole hea viis, kuidas siis ikkagi anda küsijale märku, et sa oled tema suhtes heatahtlik? Sellisel juhul sobib peegeldamise võte, mis on vägagi emotsionaalne ja jätab positiivse tunde, hoolimata eitavast vastusest.
Peegeldamine tähendab seda, et sa kordad küsimuse sisu ja lisad sinna juurde eituse. Näiteks: „Ma saan aru, et sa soovid minult 500 krooni laenata, aga mul ei ole praegu võimalik seda teha.” Nii näitad arusaamist küsimusest ja hoolivust.
Katkine plaat. Mida teha tüütute, kuid koolitatud ja osavate müügimeestega, kes tahavad oma toodet sulle pähe määrida? Lihtne ei nende puhul ei toimi, sest nad oskavad kohe kavalalt küsida avatud küsimusi, millele sa oled sunnitud pikemalt vastama. Eriti ohtlik on põhjendada oma vastust!
Katkise plaadi võte tähendab eituse kordamist seni, kuni küsijale jõuab kohale, et tema teenused ei ole sinu juures teretulnud.
Näide:
Müügimees: “Ma pakun teile uue ajakirja tellimust supersoodsa hinnaga.”
Sina: “Ei, tänan, ma ei soovi seda ajakirja tellida.”
Müügimees: “Aga miks te ei soovi, see on täiesti uus ja teistest parem!?”
Sina: “Ei, tänan, ma ei soovi seda ajakirja tellida.”
Müügimees: “Ma pakun
teile esimese kuu tellimuse täiesti tasuta …”
Sina: “Ei, tänan, ma ei soovi seda ajakirja tellida.”
Sellise dialoogi käigus saab ka kõige visam müügimees tavaliselt aru, et tal ei õnnestu sulle oma toodet pähe määrida, aga sina oled jäänud läbini viisakaks ja ausaks!
Tavasuhtluse reeglid ei kehti
Kui heaks suhtlemiseks soovitatakse alati naeratada, siis ei-ütlemisel on olukord vastupidine. Kuid ära ole ka otsatult kurb. Säilita asjalik ja tõsine ilme. Kuulamisel väldi julgustavat kehakeelt: noogutamist, jaatamist, naeratust – see tekitab küsijas tunde, et tal on lootust positiivsele vastusele ja äraütlemine mõjub lihtsalt raskemini.
Väldi täpsustavate küsimuste küsimist niipea, kui on selge, et kavatsed ei öelda. Näiteks müügimehelt, kellele tahad ära öelda, oleks vale küsida täpsustavaid küsimusi tema toote headuse kohta. Sellega annad mõista, et põhimõtteliselt oled asjast huvitatud. Sama lugu on kolleegi ja sõbra puhul – kui sa esitad lisaküsimusi, siis annad talle võltslootust, mille sa kohe oma sõnumiga purustad.
Vastupidiselt tavareeglitele on ei-ütlemise puhul lubatud vestluspartneri katkestamine või lahenduse pakkumine enne tema ärakuulamist. Kui näed, et vestlus läheb küsimuse juurde, millele sinu vastus on ei, siis katkesta viisakalt ja selgita, et sa ei saa aidata.
Kuidas käituda ülemusega?
Ülemusele on tavaliselt keerulisem ära öelda. Mida aga teha, kui ta ootamatult sisse sajab ja nõuab, et aruanne oleks kahe tunni pärast valmis, ehkki sul on selleks ajaks planeeritud sootuks teised tegevused? Esiteks on mõistlik ülemusele päevakava selgitada. Ta lihtsalt ei tea, millele sa oma aega kulutad.
Räägi talle, millised tegevused sul järgmiseks kaheks tunniks olid planeeritud ja kui olulised need on. Hea on muuhulgas öelda: „Mul on hetkel vaja see aruanne ära lõpetada. Ma saan sinu ülesandega tegeleda nelja tunni pärast. Või kui sinu asi ei kannata oodata, siis ma lükkan aruande edasi.“ Nii annad mõista, et teed oma tööd. Samuti ütled ju, et oled kõigest hoolimata valmis bossi töö esmatähtsaks seadma.
Lisaks annab see bossile võimaluse prioriteete hinnata ja öeldagi, et tema ülesandega pole nii kiire. Muide – see, kui sul on bossi ülesande jaoks iga kord aega, võib tekitada temas kahtluse, kas sa muidu üldse tööd teed! Anna mõista, et oled hõivatud, aga vajadusel valmis reageerima.
Kokkuvõtteks
Ei-ütlemine on sinu õigus ja sa ei pea ennast selle pärast süüdi tundma ega vabandama. Pea meeles, et kui sa ütled pigem ebakindla jah-sõna, siis jääb küsijale ikkagi mulje, et sa ei taha tema ettepanekut vastu võtta. Lisaks oled võtnud lisakohustuse, mille tagajärgedega tuleb tõenäoliselt veel kaua tegeleda. Paljud inimesed eelistavad ausat ja kohest ei-vastust, selle asemel et saada hiljem teada sinu teistsugusest arvamusest