Mis suunas liigub ühiskond, tööturg, turundus? Milliste mõtetega oma peas mängida, et muutustega kohaneda? Kristi Mikiver toob teieni 10 trendi, mis talle sügisel Stockholmis trendivaatleja Göran Adléniettekandest kõrva jäid. Teravat haistmismeelt teile!
Tarbimisturule annab uue näo rühm, keda iseloomustavad sõnad rõõmsad, mässulised ja rikkad – need on uue põlvkonna pensionärid. Nad on esimesed pensionärid, kes on saanud osa tehnikarevolutsioonist, lisaks möödus nende teismeliseiga kuumadel kuuekümnendatel ja selles eas kogetu jätab igavese jälje.
Neil on kavas elada kaua ja aktiivselt. Nii et kui oskad oma tooted-teenused tulevase pensionäri nõudmiste ja vajaduste järgi sättida, siis ootavad ka sind ees rikkus ja parimad aastad. „Noortepärase mõtlemise asemel julge mõelda vanalt,“ soovitab Adlén.
Suur keskklassirevolutsioon. Ladina-Ameerikas, Aasias ja Aafrikas kasvab jõudsalt keskklass – sajad miljonid inimesed pingutavad kõik oma ärkveloleku tunnid selleks, et saavutada parem elustandard. Arvatavasti hakatakse looma uusi tootekategooriaid keskklassile. Tegu on kaupadega, mis ei ole lukskaubad ega ka mitte odavkaubad ega isegi mitte asjad, mis on seal kusagil vahepeal. Need on kaubad, mis asetsevad selle skaala kõrgemal otsas, täpselt enne lukskaupu. Nendele ennustatakse kasvavat turgu.
Kolmas trend tuleneb info üleküllusest. Järjest keerulisem on teha valikuid. Selleks, et sellises olukorras edu saavutada, oleks mõistlik pakkuda vähem alternatiive ja teha valik lihtsamaks.Valikute rohkus on väsitav.
Jutubrändide tulek. See on midagi enamat kui mingi üksiku lookese rääkimine kampaania korras. Jutubrändi puhul on tootel oma lugu ja ühtlasi loob see vajaduse diskussiooniks. Heaks näiteks on JailHouse Fire kastmed, mida toodavad Florida Hillsborough maakonna kinnipeetavad. Tootel on seega olemas nii lugu kui ka tingimus, et see ärgitab diskussiooni teemal, kas vangid ikka peaksid äri ajama.
Hullallaa-trullallaa töötaja. See on midagi Hunt Kriimsilma ja tema üheksa ameti sarnast, kuid selle erinevusega, et neid ameteid peetakse samaaegselt. Tulevane tööelu võib välja näha nii: paar ööd nädalas töötad näiteks pagarina, mõni päev nädalas pärast kosutavat ilu-und pärastlõunal aednikuna või reisile läinud pere lemmiklooma eest hoolitsedes. Sissetulek kogunebki siis mitmetest huvipakkuvatest tegevustest.
Teine talendisõda. Ilmselt näeme varsti töökuulutust, kus on kirjas, et tööle kandideerimise tingimuseks on Counter Strike’i ja World of Warcrafti mängimise kogemused. Silmas ei peeta nende mängude arendamisega seotud tööd, vaid ükskõik millist juhtimisega seotud ametikohta.
Online-mängudes läheb vaja otsustusvõimet, oskust panna teised mängijad koostööd tegema, suhtlemisoskust ja julgust teha ootamatuid asju, lisaks veel kannatlikkust ja kirge selle suhtes, mida teed. Vedamisega on siin vähe pistmist. Need on omadused, mida on vaja ka selleks, et saada heaks juhiks.
Iseasi on see, kui paljud värbajad teavad, milles need mängud seisnevad ja kuidas neid mängitakse. Paljudel noortel on oskused, mida CV ei kajasta. Nad on õppinud netis, YouTube’is, videojugis, diskuteerides foorumites kõikvõimalikke asju, mida tuleks arvesse võtta.
Nurgapealse kabineti ja parkimiskoha ukse lähedal võib vabalt jätta vanema generatsiooni tegijatele, uue aja talendid neid asju ei väärtusta. Nende võitmiseks soovitab Adlén pakkuda hüvesid, mis muudavad nende igapäevaelu lihtsamaks, olgu selleks siis pesupesemise ja koristusteenus, lastehoid vms.
Juhtimine stiilis kombineeri ja sobita. Mitmekesisusest räägitakse palju, kuid toimitakse ikka peamiselt ühetaoliselt. Hea juht oskab ja julgeb kombineerida ja sobitada erinevaid inimesi, töösuhte ja töötamise vorme ning asju kahtluse alla seada. Kas see on ikka kõige mõistlikum, et ettevõtte juhtkond koguneb igal esmaspäeval kell 9.00-12.00 ning ühed ja samad inimesed arutavad enam-vähem samade teemade üle, lootes leida loovat lahendust?
Kasvav alternatiivide tunnistamine. Infokanalid on loonud võimaluse, kus n-ö riigiasutuste varasemalt ainuõigete soovituste kõrvale kerkib järjest enam alternatiive. Viimaseid usaldatakse rohkem ning nad on personaalsemad. Isegi protestimine on muutunud. Sa ei pea enam anonüümsena tänavale tulema, vaid võid end registreerida oma näoga vastavas protestirühmas nt Facebookis vm sotsiaalvõrgustikus.
Viimasel ajal on moetööstus asunud kasutama modelle, kes on n-ö inimesed tänavalt. See on kasvav trend, mille sisuks on ehedus ja rohelise mõttelaadi levik. Töötajad ootavad tööandjatel järjest enam keskkonnasõbralikku ja vastutustundlikku toimetamist, midagi enamat kui poliitiliselt korrektseid seisukohti sõnavõttudes ja kodulehel.
Ühiskond muutub aina läbipaistavamaks ning järjest keerulisem on asju varjata. Seega soovitus: ole aus kõigis oma tegemistes ja väljaütlemistes ning ära karda näida väheke riigina – just see annab sulle staatuse.
Õnne teemat uuritakse järjest enam. Selle teemaga on seotud ka kümnes trend, millele Adlén on andnud nimeks ”I like”, mis tähendab, et me muutume üha sõbralikumaks. Näitena tõi ta taas sotsiaalvõrgustikud, kus üksteist ja pilte meelsasti kiidetakse ja jagatakse emotikone. Siin saab igaüks kaasa aidata: kiida sagedasti ja kiida neid, kes teisi kiidavad! Seda tasub teadlikult teha, sest väidetavalt saame 60% sellest kiitusest, mis meile elus osaks langeb, kätte enne kolmandat eluaastat!