Mis trende on oodata toiduainetööstuses 2011. aastal?

InnoNews uuris Toiduliidu juhilt Sirje Potisepalt, missugused on Eesti toiduainetööstuse peamised trendid ning kui tähtis on toodete arendamine ja innovatsioon.

1.  Mis toimub meie toiduainetööstuses aastal 2010?

2010. aastat mõjutab tublisti eelmine aasta, mis oli ka toiduainetööstusele küllalt raske. 2009. aastal toodeti toiduainetööstustes kokku 15,8 miljardi krooni eest toodangut, mis moodustas töötleva tööstuse kogutoodangust 21,6%. Võrreldes eelneva aastaga vähenes  toiduainetööstuse toodang ~20%, sh eksport langes 12%.

2010. aastal ei ole sisetarbimine tõusnud, küll aga võib rõõmustada ekspordi koguste kasvu üle. Võibki öelda, et ettevõtetele on leevendust toonud just ekspordi uued võimalused. Ekspordikasv on põhiliselt meie n-ö endise koduturu Venemaa arvelt.

Tarbimist mõjutab tugevalt tarbijate ostueelistuste muutumine – endiselt müüb peamiselt hind, ostetud kogused on vähenenud. Loomulikult oli ja on see seotud tarbijate sissetulekute vähenemisega ning töötusega. Ostukorv täitub pigem odavamate toodetega (keeduvorstid, viinerid, pihvid) ning ostmata jäävad singid/suitsuvorstid.

Tootearendust on ettevõttel vaja peamiselt kolmel põhjusel:

* turul konkureerimiseks,

* tarbijate vajaduste, ootuste ja eelistuste rahuldamiseks,

* välisturule minekuks.

2.  Missugused trendid võib välja tuua aastaks 2011?

Toiduainetööstuste tuleviku märksõnadeks on funktsionaalne toit, tervislikkus, heaolu, tarbijapõhisus ja eetilisus, nii et toidutootjad peavad hakkama tootma üha enam tervislikumaid ja kasulikumaid toiduaineid.

­Oluliselt mõjutavad tootearendust ja innovatsiooni veel maailma trendid (üksi elavate inimeste osakaalu suurenemine, stress ja muud elustiilist tingitud haigused), muutused ühiskonnas, globaliseerumine, urbaniseerumine (mugavus), muutused inimeste elustiilis ning nende teadlikkus.

Ka roheline mõtlemine ja öko- ning mahetoodete eelistamise kasv mõjutab tootearendust. Oodatakse individuaalseid pakendeid, mis oleksid lihtsad käsitseda. Samuti vaadatakse toodete puhul eetilist poolt – FairTrade ja tööjõu aus kasutamine mõjutavad teatud toodete tarbimist oluliselt.

4. Missugused on uued tooted, mis väärivad esile tõstmist?

­ Esimesena meenub rukkitoodete võidukäik – Leiburi SAIB ja Eest Pagari reklaamitav Rehe rukkileib. Lihasektorist tulevad uudised, mis seotud looduslike säilitusainete kasutamisega ja E621 ehk naatriumglutamaadi asendamisega toodetes (Rakvere Lihapallide tooteseeria). Veel näiteks Atria Jussi tootesari, kus on vähendatud soolasisaldust ja kasutatakse naturaalseid lisaaineid, samuti Saaremaa Lihatööstus.

Äsja teatas Kalev, et on loobunud transsrasvhapetega taimsete rasvade kasutamisest oma toodetes. Joogisektorist näiteks säilitusaineteta karastusjoogid. Piimasektorist vadakutooted, pidevalt täiendatakse ME3 bakteriga tootesarja, koorejäätiste võidukäik jms.

Pigem on meie mure selles, et me ei suuda kõiki uusi tooteid inimestele piisavalt tutvustada. Eesti ettevõtete turundusrahad jäävad kindlasti veel pikaks ajaks väikesteks võrreldes maailma vägevaimatega ja suurimate ettevõtetega ja nii võib juhtuda, et palju reklaamitud importtooted tunduvadki paremad ja satuvad ostukorvi ka neile tarbijaile, kes muidu on kodumaist sarnast toodet eelistanud. Siin on eelis nendel tugevatel ettevõtetel, kes tarbijaid ka rasketel aegadel ära ei unusta ning oma tugevaid kaubamärke edasi arendavad.

Lisa kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja /  Muuda )

Google photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google kontot. Logi välja /  Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja /  Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja /  Muuda )

Connecting to %s