Igipõlisele küsimusele, kuidas tekitada inimestes motivatsiooni, võiks läheneda veidi teise pilguga ning vaadata seda kui müüki ja turundust, seekord sisekliendile.
Sisemine turundus on välja kasvanud suhteturunduse põhimõttest, mis ütleb, et tegelikult pakume me oma kliendile suhet (mitte toodet ega teenust) ning et suhted klientidega ei saa kuidagi olla paremad, kui on suhted ettevõtte sees.
Töötaja on ettevõtte esimene ja põhiline klient ning juhi ülesanne on talle töökohustused edukalt maha müüa, nii et ta hea meelega nende eest oma tööjõudu vastu pakuks ja töö ära teeks.
Kuidas seda siis teha? Aga täpselt samamoodi, nagu me müüme ja turundame oma väliskliendile. Me arvestame kliendi eripäraga (ei paku kiilakale juukseid kohevaks tegevat šampooni), kuulame ta ära, nõustame kui vaja, juhendame, kuid laseme tal siiski endal lõpuks otsustada. Vahel korraldame mõne kliendiürituse, vahel teeme allahindlust, aga mitte kogu aeg muidugi. Aeg-ajalt kulub ka töötajatele ära mõni tänuüritus ning parematel aegadel (mäletatavasti) võib omal kohal olla ka pisike preemia.
Kui küsida, milline on hea juht, siis võiks vastu küsida: „Milline on hea müügimees?“ Kindlasti mitte see, kes räägib kliendi surnuks, surub oma toodet peale ja ei küsi tema arvamust. Kui me siis pisut vastumeelselt isegi kauba ära ostame, tekitab see meis vastumeelsust järgmine kord samasse poodi minna. Täpselt nii juhtub ka töötajaga, kes ei tunne, et teda koheldakse kui mõistuslikku olendit – tema motivatsioon langeb ja töö tegemine muutub vastumeelsemaks.
Ja mis veel? Kas teate mõnda ettevõtet, kes valiks kõige paremat klienti? Kuidas see sulle endale kui kliendile meeldiks? Mille alusel seda valima peaks? Selle peale tasuks pisut mõtelda, enne kui parima töötaja valimise korraldamist alustada.
Jaana Liigand on suhtlemiskoolitaja, OÜ Arikano juhataja