Kuidas kasutada sotsiaalmeediat uue toote või teenuse turundamiseks?

IN.EE ja Tallinna Ettevõtlusameti Online Nõustamispäeva raames vastas küsimustele internetiettevõtja Peep Laja.

Facebook on ka Eestis sel aastal rohkelt kasutajaid kogunud ning palju soovitatakse seda kanalit oma klientidega suhtlemisel kasutada. Millest peaksin alustama (ma FBiga eelnevalt kokku puutunud?

Tõepoolest, ca 300 000 eestlast Facebookis (ligi pool internetikasutajatest) ja arvan, et järgmise kahe aasta jooksul kolib 90% netikasutajatest sinna. Ettevõtte eesmärk peaks olema kohaolek samades kanalites kus tema kliendidki. Seega enne mõtle, et kas su kliendid on seal või mitte.

Kui sihtgrupp on näiteks 65+ aastased kudumishuvilised memmed, siis tõenäoliselt liigub neid internetis vähe ja sotsiaalmeediaga polegi mõtet tegeleda. Sama kehtib mõnede B2B äride puhul: kui sinu ettevõte müüb metallkonstruktsioone teistele ettevõtetele, siis sotsiaalmeedia kaudu klientide leidmine on väga umbes tulistamine.

Sotsiaalmeedia on mõeldud suhete loomiseks ja arendamiseks. Alusta sellest, et loo oma ettevõttele lehekülg Facebookis: http://www.facebook.com/pages/create.php. Sinu eesmärk peaks olema tekitada usaldust (kui ei usalda, ei osta), positsioneerida ennast kui usaldusväärset nõuandjat ja arendada meeldivaid suhteid. Kui teed seda edukalt, siis oodatakse sinu sõnumeid huviga ja see mõjutab su müüki positiivselt.

Sotsiaalmeedia ei ole ühekordsete kampaaniate teema. Mõtle läbi, kuidas sa saad inimestele huvitava ja kaasava sisu kaudu pidevat väärtust luua. Kui kord pihta hakkad, siis tee seda pidevalt ja pikaajaliselt (või üldse mitte).  Tulemused tulevad vaikselt, seega ära lase end heidutada sellest, kui kohe alguses kõik ei lähe nii, nagu soovid.

Viimasel ajal räägitakse palju Ciral Campaigni korraldamisest. Kuidas saaks seda teha piiratud ressurssidega Eesti väikeettevõtja?

Viirusturunduse tegemiseks ei pea raha olema, ainult ideed. Viirusturundus on millegi (video, veebileht, muusika, raamat, tarkvara, teenus, mäng vms) loomine, mis paneb inimesed sellest rääkima ja selle kohta sõnumit levitama. Tulemuseks on siis see, et sinu sõnum levib kui viirus inimeselt inimesele ja võib nakatada suuri masse, tuues tootele kuulsust ja mõju.

Kõige olulisem on läbi mõelda, kuidas panna see miski levima. Lootus, et sinu toode on nii vinge, et küll ta levib iseenesest, on naiivne. Viiruslikkus peab olema sellesse sisse ehitatud ning sa pead sellele aktiivselt kaasa aitama. Kampaania puhul on oluline mõelda muuhulgas järgmiste punktide peale:

Kuidas selle levitamine aitaks kaasa levitaja reputatsioonile?

Mis kasu on levitajal selle levitamisest?

Kui lihtne on seda levitada?

Kuidas saaks üht ja sama inimest mitu korda nakatada, et viirus kindlalt külge hakkaks?

Kuidas nakatada mõjukaid inimesi (blogijad, ajakirjanikud, avaliku elu tegelased jne), kes omakorda suudaks nakatada väga paljusid inimesi?

Alusta oma sihtgrupist: kes on su kliendid. Siis mõtle, mis temaatika su klientidele peale läheb ja neis huvi äratab. Ja kui need raamid on paigas, siis lase loomingulisusel lennata. Ära teostuse peale mõtle (“aga ma ei oska ju flash mänge teha”), sest kui idee on paigas ja testgrupp räägib, et see oleks ütlemata vinge, siis leiad alati kellegi, kes teostuse teeks. Ühest valemit paraku ei ole – muidu kasutaks seda kõik.  Seth Godin on kirjutanud sellest ammu aega tagasi tasuta e-raamatu „Unleashing the Ideavirus“, mis sisaldab väga palju tarkusi ühe viirusliku kampaania loomiseks: http://www.sethgodin.com/ideavirus/01-getit.html

Laiendame ettevõtte tegevust Läti ning Leedu turule. Missuguseid sotisaalmeedia kanaleid soovitad Lätis ning Leedus kasutada?

Kui eestlasi on Facebookis üle 300 000, siis kiire pilk Facebooki rääkis mulle, et lätlasi on 181 900 ja

3 responses to “Kuidas kasutada sotsiaalmeediat uue toote või teenuse turundamiseks?

  1. “…rääkis mulle, et lätlasi on 181 900 ja…”
    ja kus on artikli teine pool? :)

  2. samuti, ilmselt siiski Viral, mitte Ciral.

  3. Vastaja saab auhinna!

    Sots meedias on nii, et oma lubadusi tuleb täita ja see kehtib kõigi kohta!

Lisa kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja /  Muuda )

Google photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google kontot. Logi välja /  Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja /  Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja /  Muuda )

Connecting to %s