Kuidas saada turult kinnitust, et su uuele ideele, tootele või äriplaanile on nõudlus olemas?

IN.EE ja Tallinna Ettevõtlusameti Online nõustamispäeva raames vastab internetiturundaja Priit Kallas

Kuidas esmalt üldse leida äriideid, millele järele võiks olla nõudlust? Tundub, et veebiäris on juba kõiktehtud – kuidas millegi uue peale tulla? Milliste veebiallikatega tutvudes võiks saada enim inspiratsiooni uute äriideede (sh veebiäri) väljamõtlemiseks?

Äriideede leidmine ei ole keeruline. Võta pastakas või istu arvuti taha ja hakka kirjutama. Üks rida, üks idee. Meil kõigil on tulnud häid ideid, mida mõne aja pärast oleme poelettidel näinud. Kui sa ideid kirjutad, siis võimalikult palju. Head ideed tuleb halbade seast kätte saada.

Alustuseks võid vaadata, mis ideid teistel on olnud. Mõned mõtted leiad siit http://www.dreamgrow.ee/1633-999-ariideed/ Siin on1000 ideed http://www.sixmonthmba.com/2009/02/999ideas.html. Kõik ei ole kaugeltki tehtud ja ka matusebüroo on tänaseni hea äriidee. Idee ise ei maksa midagi, selle ära tegemine on oluline. Samuti ei tasu lasta end tagasi hoida sellest, et keegi on juba midagi sarnast teinud. Mõned kohad veel ideede leidmiseks: http://www.entrepreneur.com/businessideas/index.html http://www.zeromillion.com/young/business-ideas.html http://www.500ways.co.uk/html/500_ways.html   Kasutades Googlet inglise keeles ja sisestades business ideas koos mingi huvipakkuva valdkonnaga peaks päris palju tulemusi välja tooma. Nõudluse selgitamiseks saab esmalt samuti Googlet kasutades vaadata, kas inimesed arutlevad antud teemadel ja kas keegi teine pakub midagi sarnast.

Oleme kaks kuud tegelenud uue idee äriplaaniks kirjutamisega. Üks keerulisemaid äriplaani osasid on minu jaoks SWOT analüüsi koostamine. Kuidas soovitate klientidelt sisendeid hankida SWOT analüüsi jaoks?

Minule on abiks olnud selline leht: http://rapidbi.com/created/SWOTanalysis.html Kui kliendid on teada, võtke neist 5–8 tüüpilisemat ette ja tehke üks ühele intervjuud. Minu kogemus on näidanud, et see annab väga häid tulemusi. Peaks arvestama 30–50 minutit inimese kohta. Kirjutage peamised punktid üles ja vaadake, mis kordub intervjuude juures.

Oleme enne uute toodete turule toomist kasutanud mitmete uuringute andmeid ning neid analüüsides oma toodete tarbijaskonda plaaninud. Kuivõrd efektiivseks meetodiks seda peate? Mida veel soovitate teha?

Kui on olemas uuringud selle kohta, mis turul toimub, siis on kindlasti mõistlik neid kasutada. Kui tahate täpsemalt oma tarbijate vajadusi teada, siis peaks seda nende käest küsima. Enne turule toomist sobiks fookusgrupiuuring või personaalsed intervjuud. Uurige sihtgrupi liikmetelt, mida nad vajavad ja kas pakutav toode vastab nende ootustele. Sobiv arv võiks jääda 5-8 inimese suurusjärku. Seda nõu olen siin ka paarile teisele pakkunud, sest usun, et inimestega rääkimine annab parima tagasiside.  

Meie firma korraldas püsiklientide seas tagasisideküsitluse, et teada saada, mida kliendid toodetest arvavad. Samuti viis kogu müügimeeskond oma otsekontaktide seas läbi 1 kuu vältel nn uuringu, et missugused on nende ootused firma pakutavatele toodetele. Küsitlusest tuli välja, et kasutajad ja kliendid ootavad meilt uusi ning innovaatilisi tooteid. Otsustasimegi siis need turule tuua ning kulutasime sellele tublisti aega. Kui tooted lõpuks turule jõudsid, siis kahjuks ei ostnud neid keegi. Tarbijad eelistasid ikka vanemaid ning kauem turul olnud tooteid. Keda siis ikkagi uskuda, kas tarbijaid, kes ütlesid, et ootavad uusi tooteid või….?


Selle reha otsa olen isegi astunud. Probleem on siin selles, et inimesed ütlevad tihti asju, mis ei vasta nende tegelikule käitumisele. Selle probleemi vältimiseks on peab kliendi vajadustest paremini aru saama kui ta ise. Coca-Colal oli sellega kunagi probleeme, kui nad tõid turule nn uue Coca-Cola. Ka siis olid tarbijad avaldanud arvamust, et uus on parem, kuid hiljem tekkis suur nurin.

Üks võimalus on tuua välja uus toode ja samal ajal lõpetada vana toote tarnimine. Suure nurina korral saab alati vana toote tagasi tuua. Olenevalt tootest võib ka jälgida kasutajaid toote tarbimisel ja üritada tagasisidet koguda nende teadmata.  

Eelmisel nõustamispäeval küsisin Peep Lajalt nõu Facebooki kasutamise kohta. Missuguseid internetikanaleid soovitate kasutada testimaks oma toodet tarbijate seas?

Esmalt on vaja tarbijaid, kelle seas testida. Need võivad olla teil meilinglisti kujul, Facebooki lehel või näiteks e-poe kontode omanikud. Nende seas on võimalik korraldada küsitlusi ja saada kinnitusi oma ideedele. Facebookis saab algatada vestlusi ja kaasata kogukonda oma toodete ja teenuste arendamisse. Samuti saab kogukonda rakendada uute ideede genereerimisse, nagu seda on teinud näiteks Dell (http://www.ideastorm.com/) ja Starbucks (http://mystarbucksidea.force.com/).

Kõikide küsimuste ning Priit Kallase vastustega saab tutvuda SIIT. Ühtlasi saab Ideepangas kas välja pakutuid lahendusi ning nende teostatavust kommenteerida.

IN.EE ja Tallinna Ettevõtlusameti Online Nõustamispäev on suunatud noortele ettevõtjatele ning kõigile neile, kes on huvitatud ettevõtlusest, et minna edasi oma idee arendamise ja teostamisega.

Lisa kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja /  Muuda )

Google photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google kontot. Logi välja /  Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja /  Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja /  Muuda )

Connecting to %s